سولفوریک اسید چیست؟| همه چیز در مورد اسید سولفوریک
سولفوریک اسید چیست؟| همه چیز در مورد اسید سولفوریک

خواص فیزیکی و شیمیایی اسید سولفوریک

مایعی شفاف، روغنی، بدون بو و بدون رنگ یا قهوه ای تیره که بستگی به درجه خلوص آن دارد، از جمله ویژگی های فیزیکی اسید سولفوریک محسوب می شود.

  • نقطه جوش آن 338 درجه سانتی گراد
  • دمای انجماد آن 10.4 درجه سانتی گراد
  • وزن مولکولی آن 98 گرم بر مول
  • فشار بخار آن 0.001 میلی متر جیوه در 200 سی سی
  • نقطه ذوب آن 100 درجه سانتی گراد
  • چگالی آن 1.84
  • به مقدار زیادی در آب محلول بوده و به شدت با آب واکنش می دهد.

نقش اسید سولفوریک در کشاورزی

پیشنهاد خرید

قیمت و خرید اسید سولفوریک 35 درصد

تومان89,000 تومانخرید کنید

اسید سولفوریک در کشاورزی دارای اهمیت بسیار است این ماده در تولید کودهای شیمیایی کاربرد فراوان دارد. یکی از موارد مهم در جذب مواد غذایی توسط درختان از خاک، ph خاک است که کشاورزان ph خاک را با اسید سولفوریک تنظیم می کنند.

اسید سولفوریک به عنوان ماده اصلی باتری

اسید سولفوریک جزء اصلی انواع مختلف باتری است. Sulfuric acid به صورت رقیق شده به عنوان الکترولیت عمل می کند.

کاربرد خانگی اسید سولفوریک

یکی از کاربردهای مهم این محصول در بازکردن لوله های فاضلاب است. برای استفاده مقدار مورد نیاز از محصول را درون لوله بریزید و سپس آب سرد را باز کنید تا مواد شیمیایی شروع به فعالیت کند.

کشف سولفوریک اسید

اسید سولفوریک در قرن نهم توسط شیمیدان ایرانی به نام زکریای رازی کشف شد. اسید سولفوریک نوعی اسید معدنی بسیار قوی است. این اسید با هر درصدی در آب حل می شود. اسید سولفوریک در گذشته به جوهر گوگرد معروف بوده است.

اسید سولفوریک از اکسایش دی اکسید گوگرد در اتاق های سربی طبق روش خاصی تهیه می شود. این اسید جزء مواد شیمیایی پرمصرف به شمار می رود. این ماده در واکنش های شیمیایی و فرآیندهای تولید سایر ترکیبات، کاربرد فراوانی دارد.

عمده ترین استفاده آن در کارخانه های تولید سایر ترکیبات، کاربرد فراوانی دارد. عمده ترین استفاده آن در کارخانه های تولید کود شیمیایی، استخراج فلزات، سنتزهای شیمیایی، تصفیه پساب ها و پالایشگاه های نفت است.

آیا اسید سولفوریک خطرناک است ؟

اسید سولفوریک در دسته مواد خطرناک شیمیایی قرار دارد و باید با خطرات آن را دانست.

تاریخچه دستیابی بشر به سولفوریک اسید

اسید سولفوریک چیست ؟ اسید سولفوریک یکی از مهم‌ترین اسیدهای شیمیایی است که در بسیاری از صنایع و فرایندهای شیمیایی استفاده می‌شود. تاریخچه اسید سولفوریک به قدمت طولانی برمی‌گردد. در زیر تاریخچه کوتاهی از تولید و استفاده از این اسید را بررسی خواهیم کرد:

  • در قرون‌وسطی، مردم از منابع طبیعی مانند سولفور کبریت (سولفور) برای تولید سولفوریک اسید استفاده می‌کردند. از این ماده معدنی به‌عنوان منبع سولفور استفاده می‌شد و با آن راه‌های سنتی برای تولید اسیدسولفوریک وجود داشت.
  • سپس در قرن 17، یکی از روش‌های تولید سولفوریک اسید از طریق تجزیه سولفات‌ها به‌وسیله نیتریک اسید بود. این روش توسط یوهان رودولف گلابر در سال 1746 توسعه یافت.
  • در قرن 18، پیتر جیلی روز (Peter Jacob Hjelm) شیمی‌دان سوئدی، توانست به روشی نوین اسیدسولفوریک را تولید کند. او از تجزیه سولفات روی به روش نیتراسیون استفاده کرد. این روش با استفاده از نیتریک اسید و تولوئن به‌عنوان ماده پیشرفته، اجازه تولید اسیدسولفوریک با غلظت بالا را می‌داد.
  • همین‌طور در قرن 19، تولید سولفوریک اسید به روش چندمرحله‌ای با استفاده از سولفور، نیترات و آب نیتریک به‌صورت صنعتی توسعه یافت. این روش توسط تریوپلر در سال 1831 و مترجمانی در سال 1838 تحت عنوان روش “چندمرحله‌ای” یا “روش تریوپلر” معروف شد.
  • در دوره صنعتی، تولید اسیدسولفوریک به روش هوایی، به طور گسترده‌ای صورت می‌گیرد. این روش شامل اکسیداسیون بخار سولفور معدنی با هوا و تولید دی‌اکسید سولفور است که سپس با آب تبدیل به اسیدسولفوریک می‌شود. این روش تولید اسیدسولفوریک از طریق رآکتورهای صنعتی صورت می‌گیرد.

نحوه تولید اسیدسولفوریک

اسید سولفوریک چیست ؟ سولفوریک اسید یکی از مهم‌ترین ترکیبات شیمیایی است که در بسیاری از صنایع و فرایندها مورداستفاده قرار می‌گیرد. تولید اسید سولفوریک در مقیاس صنعتی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از روش‌های رایج تولید اسید سولفوریک به روش پروسه توماس – گیله (the Contact Process) است. در زیر به توضیح این روش می‌پردازیم:

1. اکسیداسیون گاز گوگرد

در این مرحله، گوگرد مایع (S) را به‌صورت گازی (SO2) تبدیل می‌کنیم. برای این کار، معمولاً سولفیدهای فلزی مانند سولفید روی (ZnS) یا سولفید آهن (FeS2) را در دمای بالا قرار می دهیم. واکنش به‌صورت زیر اتفاق می‌افتد:

S (گوگرد) + O2 (اکسیژن) → SO2 (گاز دی‌اکسید گوگرد)

2. اکسیداسیون SO2 به SO3

در مرحله بعد، گاز SO2 را با هوا در مجاورت کاتالیزور مناسبی مانند وانادیم پنتااکسید (V2O5) عبور می‌دهیم. در این واکنش، SO2 اکسید می‌شود و به SO3 تبدیل می‌شود:

2SO2 (گاز دی‌اکسید گوگرد) + O2 (اکسیژن) → 2SO3 (گاز تری اکسید گوگرد)

3. حل SO3 در اسید سولفوریک

در این مرحله، گاز SO3 را در اسید سولفوریک غلیظ (H2SO4) حل می‌کنیم. در نتیجه، تشکیل اسید سولفوریک غلیظ با غلظت بالا اتفاق می‌افتد:

SO3 (گاز تری اکسید گوگرد) + H2SO4 (اسید سولفوریک) → H2S2O7 (اسید سولفوریک غلیظ)

در صنعت، سولفوریک اسید غلیظ بعداً به آب اضافه می‌شود تا اسیدسولفوریک با غلظت مطلوب به دست آید. همچنین، در برخی روش‌های دیگر، از راه‌هایی مانند اکسیداسیون مستقیم سولفیدهای فلزی یا سوختن سولفور استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که تولید اسیدسولفوریک در مقیاس صنعتی فرایند پیچیده‌ای است و نیاز به شرایط و تجهیزات خاصی دارد تا به‌صورت ایمن و کارآمد انجام شود؛ بنابراین، برای تولید اسیدسولفوریک در سطح صنعتی، نیاز به دانش و تخصص متخصصان شیمی و مهندسان صنایع شیمیایی است.

درصدهای متنوع اسیدسولفوریک

درصدهای مختلف اسید سولفوریک (H2SO4) در محلول‌ها می‌تواند متفاوت باشد. سولفوریک اسید یک اسید قوی است که به طور عمومی در درصدهای مختلف در صنعت و آزمایشگاه استفاده می‌شود. در زیر چند مثال از درصدهای متداول اسیدسولفوریک ذکر شده:

  1. اسید سولفوریک 98٪: این یکی از مرسوم‌ترین درصدهای استفاده شده است. معمولاً به‌عنوان اسید سولفوریک غلیظ شناخته می‌شود.
  2. اسید سولفوریک 96٪: این نیز یک درصد رایج است و برای کاربردهای صنعتی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود.
  3. اسید سولفوریک 70٪: این درصد اغلب به‌عنوان اسیدسولفوریک خالص که برای کاربردهای مختلف در آزمایشگاه استفاده می‌شود، شناخته می‌شود.
  4. اسید سولفوریک 30٪: این درصد کمتر متداول است و معمولاً در برخی ترکیبات شیمیایی، تمیزکاری و کاربردهای خاص دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

درهرصورت، مهم است که قبل از استفاده از هر نوع سولفوریک اسید، برچسب محصول را مطالعه کرده و از راهنمایی‌ها و ایمنی‌های لازم پیروی کنید، زیرا سولفوریک اسید قدرت اکسیدکنندگی بالا و خطرناک دارد و باید بااحتیاط و به‌درستی استفاده شود.

کاربرد اسید سولفوریک در زمینه آبکاری

اسیدسولفوریک (H2SO4) یکی از مهم‌ترین اسیدها در صنایع آبکاری است. کاربرد اسید سولفوریک در صنایع آبکاری عبارت‌اند از:

  • تمیزکاری فلزات: اسید سولفوریک به‌عنوان یک ماده تمیزکننده قوی استفاده می‌شود. با تماس با فلزات، این اسید با اکسیدهای فلزی تشکیل شده از روی، آهن و مس واکنش می‌دهد و آن‌ها را تمیز و صاف می‌کند.
  • تصفیه و رنگ‌برداری فلزات: سولفوریک اسید برای تصفیه و رنگ‌برداری فلزات استفاده می‌شود. با تماس با فلزات، اسید سولفوریک لایه‌ای از اکسید فلزی را از سطح فلز برداشت می‌کند و سطح را برای فرایندهای بعدی آماده می‌کند.
  • پاشش الکترولیت: در فرایند آبکاری الکترولیتی، سولفوریک اسید به‌عنوان جزو اصلی الکترولیت استفاده می‌شود. الکترولیت حاوی سولفوریک اسید برای انتقال جریان الکتریکی در فرایند آبکاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • تولید فسفات: اسید سولفوریک در فرایند تولید فسفات استفاده می‌شود. در این فرایند، سنگ فسفات با اسید سولفوریک واکنش می‌دهد و فسفریک اسید و گاز سولفور دی‌اکسید تولید می‌شوند.
  • تمیزکاری و رنگ‌برداری قطعات پلاستیک: سولفوریک اسید به‌عنوان یک ماده تمیزکننده قوی در صنایع پلاستیک استفاده می‌شود. این اسید قادر است لایه‌هایی از روغن، چربی و ذرات آلی را از سطح قطعات پلاستیکی برداشته و آن‌ها را تمیز کند.

در همه موارد فوق، استفاده از کاربرد اسید سولفوریک نیاز به احتیاط و ضوابط ایمنی دارد. در صنایع آبکاری باید از تجهیزات ایمنی مانند عینک و دستکش محافظ استفاده شود و همچنین مواد شیمیایی را بادقت و حساسیت بالا مورداستفاده قرار داد.

کاربرد اسید سولفوریک در تولید چرم

اسید سولفوریک (H2SO4) در صنعت چرم‌سازی به‌عنوان یک ماده شیمیایی مهم استفاده می‌شود. کاربرد اسید سولفوریک در صنعت چرم‌سازی عبارت‌اند از:

  1. تنظیم pH: اسیدسولفوریک به‌عنوان یک ماده تنظیم‌کننده pH در فرایندهای چرم‌سازی استفاده می‌شود. در برخی مراحل تولید چرم، نیاز است تا pH محیط به مقدار دقیقی تنظیم شود تا عملکرد فرایند بهینه شود. اسید سولفوریک به‌عنوان اسید قوی و قابل‌تنظیم استفاده می‌شود تا مقدار pH را به‌دقت موردنیاز تنظیم کند.
  2. تنظیمی برای شیمیایی کردن: در برخی از فرایندهای چرم‌سازی نیاز است تا شیمیایی کردن صورت بگیرد. اسید سولفوریک به‌عنوان یک اسید قوی و باقدرت اکسیدکنندگی بالا، در راهبرد کردن مواد آلی موجود در چرم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این فرایند باعث می‌شود چرم محکم‌تر و مقاوم‌تر شود.
  3. تمیزکاری و ازبین‌بردن رنگ: اسید سولفوریک می‌تواند برای تمیزکاری چرم و ازبین‌بردن رنگ مورداستفاده قرار گیرد. با تماس با چرم، اسید سولفوریک با رنگ‌های موجود در چرم واکنش می‌دهد و آن‌ها را از بین می‌برد. این فرایند می‌تواند در حذف لکه‌ها و رنگ‌های غیرمطلوب از سطح چرم مؤثر باشد.

درهرصورت، استفاده از اسید سولفوریک در صنعت چرم‌سازی نیاز به احتیاط و رعایت ضوابط ایمنی دارد. برای استفاده ایمن از این ماده شیمیایی، باید به مقررات ایمنی و دستورالعمل‌های مربوطه پیروی شود و از تجهیزات محافظ مانند عینک و دستکش استفاده کرد.

کاربرد اسید سولفوریک در تصفیه آب‌ها

تصفیه آب با استفاده از اسید سولفوریک معمولاً مورداستفاده نمی‌باشد. اسید سولفوریک یکی از اسیدهای قوی است که باتوجه‌به خواص تخریبی و سمی آن، معمولاً در فرایندهای صنعتی و شیمیایی استفاده می‌شود. استفاده از اسیدسولفوریک برای تصفیه آب به‌عنوان یک روش معمول و مناسب شناخته نشده است.

برای تصفیه آب، روش‌های دیگری وجود دارند که می‌توانند به طور مؤثر آلودگی‌ها و ذرات معلق در آب را از بین ببرند. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • تصفیه آب با استفاده از فیلتراسیون: در این روش، آب از طریق فیلترهای مختلفی عبور می‌کند تا ذرات معلق، رسوبات و آلودگی‌های دیگر را جدا کند.
  • تصفیه آب با استفاده از فعال‌کردن: در این روش، آب از طریق لایه‌هایی از جاذب فعال ‌کربن عبور می‌کند تا مواد آلی، مواد شیمیایی و بو و طعم ناخوشایند را از بین ببرد.
  • تصفیه آب با استفاده از ممبران: در این روش، آب از طریق ممبران‌هایی عبور می‌کند که اندازه‌های مختلفی دارند و اجازه عبور ذرات معلق و مواد آلی را نمی‌دهند.
  • تصفیه آب با استفاده از اشعه ماورای‌بنفش: این روش معمولاً برای ازبین‌بردن باکتری‌ها و میکروب‌های مضر در آب استفاده می‌شود. اشعه ماورای‌بنفش قادر است به‌صورت انتخابی بر روی میکروب‌ها تأثیر بگذارد و آن‌ها را از بین ببرد.

لطفاً توجه داشته باشید که برای تصفیه آب به شیوه‌های مشخص و استاندارد نیاز است و بهتر است با تکنسین‌های متخصص مشورت کنید تا روش مناسبی را بر اساس نیازهای خاص خود انتخاب کنید.

بهره‌برداری از سولفوریک در صنایع خوراکی

در صنایع غذایی، اسید سولفوریک به طور معمول استفاده نمی‌شود. اسید سولفوریک یک اسید قوی و تخریب‌کننده است که می‌تواند بهداشت و ایمنی مواد غذایی را تهدید کند. به‌علاوه، استفاده از اسید سولفوریک در محصولات غذایی ممکن است با قوانین و مقررات مربوط به ایمنی غذا در تعارض باشد.

در عوض، صنایع غذایی از اسیدها و ترکیبات دیگری استفاده می‌کنند که برای تنظیم pH، افزایش اثرات نگهدارنده و یا تهیه محصولات خاص استفاده می‌شوند. برخی از اسیدهای استفاده شده در صنایع غذایی عبارت‌اند از:

  • اسیدسیتریک: این اسید از مواد طبیعی مانند مرکبات استخراج می‌شود و به‌عنوان یک ماده اسیدی مفید در صنایع غذایی استفاده می‌شود. اسیدسیتریک به‌عنوان عامل اسیدزنی، آنتی‌اکسیدان و نگهدارنده در محصولات غذایی مختلف مانند نوشیدنی‌ها، آبمیوه‌ها، محصولات پخت‌وپز و محصولات لبنی استفاده می‌شود.
  • اسیدلاکتیک: این اسید به طور طبیعی توسط برخی از میکروب‌ها در فرایندهای تخمیر تولید می‌شود و در بسیاری از محصولات لبنی، خمیرهای نان، سس‌ها و کنسروها استفاده می‌شود.
  • اسید استئاریک: این اسید معمولاً در صنعت نانوایی و تولید شیرینی استفاده می‌شود و به‌عنوان یک ماده طعم‌دهنده و اسیدزنی در محصولات شیرینی‌پزی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

درهرصورت، استفاده از هر نوع اسید در صنایع غذایی باید با رعایت استانداردها، مقررات بهداشتی و مقادیر مجاز صورت گیرد تا ایمنی و کیفیت محصولات حفظ شود.

خطرات استفاده از اسید سولفوریک بی‌کیفیت

استفاده از نمونه‌های بی‌کیفیت اسید سولفوریک با ناخالصی‌ها می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی انسان‌ها به همراه داشته باشد. ازاین‌رو حتماً این محصول را از یک مرجع معتبر خریداری کنید؛ در زیر تعدادی از خطرات ممکن را بررسی می‌کنیم:

1. سمی بودن

اسید سولفوریک به‌عنوان یک اسید قوی و تخریب‌کننده شناخته می‌شود. استفاده از نمونه‌های بی‌کیفیت که حاوی غلظت بالای اسید سولفوریک هستند، می‌تواند به عوارض جدی مانند آسیب به بافت‌ها، احتقان مجرای هوا، تهاجم ریه‌ها و حتی مسمومیت سیستم عصبی منجر شود.

2. خطرات حرارتی

از طرفی اسید سولفوریک در تماس با مواد قابل‌اشتعال قابلیت تولید حرارت بالا را دارد. در صورت ناخالصی‌های موجود در نمونه‌های بی‌کیفیت، خطر افزایش شدید حرارت و احتمال وقوع انفجار وجود دارد.

3. آسیب به محیط‌زیست

استفاده از اسید سولفوریک ناخالص باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود. در صورت رهاشدن به محیط، این نمونه‌های بی‌کیفیت می‌توانند خطرات جدی برای خاک، آب و جانوران و گیاهان زنده را به همراه داشته باشند.

4. خطرات حمل‌ونقل

اسید سولفوریک به دلیل خصوصیات خود مانند قدرت اکسیدکنندگی و تخریب‌کنندگی، برای حمل‌ونقل باید به طور صحیح و با رعایت ایمنی استانداردها انجام شود. در صورت استفاده از نمونه‌های بی‌کیفیت، خطر بروز حوادث و تصادفات جدی در فرایند حمل‌ونقل افزایش می‌یابد.

5. خطرات ‌برای تجهیزات و سازه‌ها

نمونه‌های بی‌کیفیت اسید سولفوریک ممکن است دارای ناخالصی‌های مضر و متخلخل باشند که می‌تواند باعث خرابی و آسیب به تجهیزات و سازه‌های مورداستفاده شود.

واکنش اسید سولفوریک با فلزات چگونه است؟

اسید سولفوریک با فلزات به‌صورت مختلف واکنش می‌کند و این واکنش‌ها می‌توانند شدید و قوی باشند. در زیر نمونه‌هایی از واکنش‌های اسید سولفوریک با فلزات را بررسی می‌کنیم:

  1. واکنش با فلزات قلیایی (فلزات گروه ۱):

اسید سولفوریک با فلزات قلیایی مانند سدیم (Na) و پتاسیم (K) واکنش می‌دهد و نمک‌های سولفات قلیایی تولید می‌شود. به‌عنوان‌مثال:

2 Na + H2SO4 → Na2SO4 + 2 H2O

  1. واکنش با فلزات قلیایی خاکی (فلزات گروه ۲):

سولفوریک اسید با فلزات قلیایی خاکی مانند کلسیم (Ca) و منگنز (Mg) واکنش می‌دهد و نمک‌های سولفات قلیایی خاکی تولید می‌شود. به‌عنوان‌مثال:

Ca + H2SO4 → CaSO4 + H2

  1. واکنش با فلزات ترن شیت (فلزات گروه ۳):

همین‌طور اسید سولفوریک با فلزات ترن شیت مانند آهن (Fe) و روی (Zn) واکنش می‌دهد و هیدروژن آزاد و نمک‌های سولفات تولید می‌شود. به‌عنوان‌مثال:

Fe + H2SO4 → FeSO4 + H2

  1. واکنش با فلزات آلومینیومی:

این ماده با فلزات آلومینیومی مانند آلومینیوم (Al) واکنش می‌دهد و گاز هیدروژن آزاد و نمک سولفات آلومینیوم تولید می‌شود. مثل:

2 Al + 3 H2SO4 → Al2(SO4)3 + 3 H2

  1. واکنش با فلزات آهنی:

از طرفی اسید سولفوریک با فلزات آهنی مانند آهن (Fe) واکنش می‌دهد و نمک سولفات آهن و گاز هیدروژن آزاد تولید می‌شود. مانند:

3 Fe + 4 H2SO4 → 3 FeSO4 + 2 H2O + SO2

در همه این واکنش‌ها، گاز هیدروژن آزاد تولید می‌شود و نمک‌های سولفات مختلف به‌عنوان محصول نهایی به دست می‌آید. برای فلزاتی که با اسید سولفوریک واکنش نمی‌دهند، مانند طلا و پلاتین، اسید سولفوریک تقریباً بی‌اثر است.

خطرات بهداشتی و اثرات سوء بر سلامتی انسان

راه های ورود به بدن : تماس پوستی، استنشاق، تماس چشمی، گوارش.

عوارض حاد : عوارض جانبی زیر بلافاصله و یا پس از مدت اندکی تماس با اسید سولفوریک ممکن است بر روی سلامتی فرد نمایان شود.

تماس تنفسی : انتظار نمی رود که خطری برای استنشاق باشد مگر اینکه حرارت داده شود یا مه شده باشد. بسیار سمی، می تواند باعث مرگ شود. می تواند باعث تحریک شدید بینی و گلو شود. می تواند باعث تجمع خطرناک مایع در ریه ها شود. علائم ممکن است شامل سرفه، تنگی نفس، تنفس دشوار و سفتی در قفسه سینه باشد. آسیب طولانی مدت ممکن است در اثر مواجهه کوتاه مدت شدید ایجاد شود.

استنشاق اسید سولفوریک می تواند باعث تحریک مخاط بینی و حلق شود، همچنین می تواند از طریق ریه ها بروز سرفه و یا تنگی نفس را در پی داشته باشد.

در سطوح بالاتر در معرض بودن با این ماده می تواند باعث آن آوردن ریه ها شود که یک حالت اورژانس پزشکی است و با تنگی نفس شدید همراه است.

نشانه های ثانویه بیماری : آب آوردن ریه ها، تنگی نفس شدید، سیانوز، کاهش غیر طبیعی فشار خون، برونشیت یا آمفیزم می باشد.

تماس پوستی : تماس های مزمن و حاد ممکن است باعث التهاب شدید، آسیب، سوختگی، درماتیت و تاول شوند. خورنده. تماس می تواند باعث درد، قرمزی، سوختگی و تاول شود. جای زخم دائمی می تواند ایجاد شود. قرار گرفتن در معرض شدید می تواند باعث مرگ شود.

تماس چشمی : تماس مستقیم با بخارات آن باعث آسیب های شدید چشمی و کوری می شود. خورنده. تماس باعث سوختگی شدید همراه با قرمزی، تورم، درد و تاری دید می شود. آسیب دائمی از جمله کوری می تواند منجر شود.

تماس با بخارات آن باعث ورم ملتهمه، التهاب و تحریک و اشک ریزش می شود.

تماس گوارشی : می تواند لب ها، زبان، گلو و معده را بسوزاند. علائم ممکن است شامل تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال باشد. آسیب دائمی می تواند منجر شود. می تواند باعث مرگ شود.

در اثر تورم گلو می تواند باعث خفگی شود.

غلظت های بالای اسید بلعیده شده، میتواند باعث سوراخ شدن مری و معده گردد.

عوارض مزمن : پس از مواجهه با اسید سولفوریک ممکن است عوارض مزمن زیر بر روی فرد ایجاد شود و این عوارض حتی ممکن است برای ماه ها و یا سال ها پایدار باقی بماند. اسید سولفوریک می تواند باعث تحریک ریه ها شود.

تماس مکرر با این ماده ممکن است به بروز برونشیت منجر شود که برای بیمار سرفه، خلط و یا تنگی نفس به همراه دارد. تماس مداوم با اسید سولفوریک می تواند باعث آسیب پایدار و برگشت ناپذیر ریه ها، آسیب به دندان ها و تحریک معده شود.

خطر سرطان زایی

مواجه شغلی با آن دسته از مواد اسیدی غیر آلی که حاوی اسید سولفوریک هستند، برای انسان سرطان زا محسوب می شود. بسیاری از دانشمندان بر این باورند، که هیچ مقدار خاصی را به عنوان حد مجاز و بی خطر از مواجهه با یک ماده سرطان زا نمی توان تعریف کرد.

اطفاء حریق

برای خاموش کردن آتش از مواد شیمیایی خشک استفاده کنید. جهت اطفاء حریق هرگز از آب استفاده نکنید، چرا که با اسید ترکیب شده و باعث تغلیظ آن می شود که مخوط حاصل ه شدت واکنش پذیر بوده و بخار اسید سولفوریک و حرارت تولید می کند.

اطلاعات واکنش زایی

  • مواد ناسازگار با آن شامل : فلزات، اکسید فلزات، قلیاها، الکل ها، اکسید کننده های قوی و اسیدها هستند. اسید سولفوریک، حلال اکثر فلزات بوده و به شدت خورنده است.
  • در شرایط جوی گرم ممکن است اسید، فیوم ها و ذرات التهاب زا و اکسیدهای سمی سولفور در هوا آزاد شوند.
  • در کل اسید سولفوریک ماده ای پایدار است و هیچ گونه پلیمریزاسیون خطرناکی ندارد.
  • اسید سولفوریک باعث اکسیداسیون، دهیدروژنه شدن و سولفوناسیون ترکیبات آلی می شود.
  • جهت رقیق ساختن اسید سولفوریک هرگز آب به اسید اضافه نکنید، چرا که باعث پاشش و جوشش اسید می شود. همیشه باید اسید را اندک اندک به آب اضافه نمود.

نگهداری و حمل و نقل اسید

روش انبارداری اسید سولفوریک : اسید سولفوریک اید در محیطی تمیز و با کف ضد اسید و زهکشی خوب و تهویه مناسب انبار شود.

از نور مستقیم خورشید دور نگه داشته شود. از مواد آلی، پودر فلزات، کرومات ها، کلرات ها، نیترات ها، اکسیدگرا ها و …. دور نگه داشته شود. سودا اش، ماسه و آهک برای شرایط اضطراری باید در محل موجود باشد.

کنترل مهندسی

این ماده برای اکثر فلزات بسیار خورنده است. ظروف ممکن است گاز هیدروژن داشته باشد، بنابراین آنها را با احتیاط باز کنید. از ابزار های بدون روغن، تمیز و وسایل برقی ضد انفجار جهت از کردن ظروف استفاده کنید. هیچوقت آب را به اسید اضافه نکنید.

اطلاعات مخصوص حمل و نقل

با برچسب ماده خورنده و با احتیاط حمل و نقل شود. حمل و نقل اسید سولفوریک باید در مخازن فولادی انجام گیرد که تانکرهای حمل اسید باید مجهز به محل بارگیری حفاظت شده مجهز به سرریز و درپوش مخصوص و مطمئن بوده و شیر فلکه تخلیه آنها نیز مجهز به پولک کوری باشد. داخل تانکرها باید مجهز به صفحات موج گیر باشد.

  • ظرف حاوی اسید باید در محل خشک، خنک و دور از آفتاب نگهداری شود.
  • درب ظرف اسید پس از هر بار استفاده باید محکم بسته شود.
  • ظرف حاوی اسید باید از عوامل اکسایش، قلیاها، فلزات، منابع گرمایی و منابع غذایی دور نگه داشته شود.
  • محل نگهداری اسید باید مجهز به تجهیزات ضد حریق باشد.

اقدامات اضطراری و کمک های اولیه

تماس چشمی : اگر اسید با چشم تماس یافت، باید چشم ها و زیر پلک ها را با مقادیر زیادی آب شستشو داد. شستشو باید بدون توقف، حداقل به مدت 30 دقیقه ادامه پیدا کند و طی این مدت گهگاهی پلک های بالایی و پایینی بالا کشیده شوند تا آب به زیر آنها برود و هر چه سریع تر بیمار به مرکز پزشکی رسانده شود. جهت جلوگیری از آسیب دائمی به چشم، سرعت در شستشو بسیار مهم است.

تماس پوستی : در صورت ریزش اسید بر رو پوست بدن باید با حفظ خونسردی کامل در صورت جزئی بودن مقدار اسید با پنبه یا تنظیف آن را خشک کرده و سپس با مقدار زیادی آب شستشو داده و در صورت زیاد بودن اسید به سرعت لباس های آلوده را از بدن بیمار جدا کنید. فورا منطقه تماس را با مقادیر زیادی آب و صابون بشویید و مصدوم را به سرعت به مرکز پزشکی انتقال دهید.

تماس های تنفسی : فرد را از محل مواجهه دور و به هوای تازه منتقل کنید، اگر تنفس بیمار قطع شده است تنفس های مصنوعی کمکی را آغاز کنید. اگر عملکرد قلب متوقف شده است، بیمار را احیای قلبی کنید.

بیمار را به سرعت به یک مرکز پزشکی انتقال دهید. با توجه به اینکه آب آوردن ریه ها ممکن است بسیار دیر صورت گیرد، توصیه می شود بیمار برای 48-24 ساعت پس از استنشاق بیش از حد مواد تحت نظارت پزشکی قرار گیرد.

تماس های گوارشی : از شستشوی معده و ایجاد حالت تهوع خودداری کنید. به شخص بیهوش هرگز چیزی نخورانید و اسید را با مقدار زیادی آب یا شیر رقیق کنید. برای خنثی سازی شیر منیزیم به وی بدهید.

روش جمع آوری ضایعات ناشی از نشتی و ریخت و پاش :

نشتی : برای نشتی های کوچک آنها را به محل از پیش تعیین شده ای ببرید. برای نشتی های بزرگ ضمن اطلاع به پرسنل ایمنی، محل را تهویه نمایید و در صورت امکان نشتی را مسدود کنید.

جمع آوری ضایعات : مواد نشت یافته را توسط شن و ماسه و یا مواد جاذب غیر قابل احتراق جمع آوری کرده و در ظروف مخصوص قرار دهید. شستن و ریختن آن به اضلاب ها تولید گاز قابل اشتعال و انفجار هیدروژن می کند.

پیشگیری و حفاظت :

وسایل حفاظت شخصی : دستکش، دستگاه تنفسی، عینک، کفش ایمنی، لباس حفاظتی

در کارگاه و محل کار بهترین راه ایمنی کارگران استفاده از وسایل حفاظت فردی است. کارفرما باید محیط کار را در رابطه با مواد خطرناک ایمن سازد و آموزش های لازم در مورد خطرات و نحوه کنترل عوارض شیمیایی به کارکنان و کارگران داده شود. همچنین باید کارگران در مورد نحوه استفاده از وسایل حفاظت فردی توجیه شوند.

حفاظت پوستی : استفاده از باس های حفاظتی آزمایشگاه معمولی مناسب.

حفاظت چشم : از تماس با چشم اجتناب شود. از عینک های حفاظتی در برابر پاشش اسید استفاده کنید. در محیط هرگز از لنزهای چشمی استفاده نکنید.

حفاظت دست ها : از دستکش های حفاظتی مقاوم در برابر اسیدها استفاده نکنید.

حفاظت گوارش : قبل  بعد از کار با این ماده دست هایتان را بشویید.

حفاظت تنفسی : از ماسک تنفسی مناسب استفاده کنید، قابل توجه است که استفاده غلط از ماسک ها خود می تواند منجر به صدمات جبران ناپذیری شود. استفاده صحیح از این تجهیزات نیاز به آموزش صحیح دارد. در محیط هایی که غلظت آلاینده از 0.1 میلی گرم در متر مکعب بیشتر است، استفاده از ماسک هایی که کل صورت را می پوشاند، توصیه می شود.

در وسایل حفاظت فردی مورد کاربرد جنس پوشش های مورد استفاده بهتر است از PVC یا پلی ونیل کلراید باشد.

توجه : در موقع کار با اسید سولفوریک باید فرد مجهز به دستکش ضد اسید، عینک حفاظ دار، چکمه لاستیکی و لباس کار ضد اسید باشد.

هرگز آب را روی اسید نریزید، برای انجام عملیات رقیق سازی، بهتر است اسید را به صورت تدریجی اضافه کنید.

خرید اسید سولفوریک

از آنجایی که اسید سولفوریک یکی از اسیدهای قدرتمند، خورنده و خطرناک است، به شدت اهمیت دارد که تحت چه شرایطی نگه داری و حمل و نقل می شود. به همین دلیل خرید اسید سولفوریک از هر مرجعی توصیه نمی شود، زیرا در صورتی که در شرایط نامناسب نگه داری شده باشد، می تواند برای مصرف کننده خطرات جدی به همراه داشته باشد. هم چنین خرید اسید سولفوریک باید از مراجعی صورت گیرد که کیفیت بالایی از محصول را تهیه می کنند. در نظر گرفتن فاکتور قیمت هم در خرید اسید سولفوریک بی تاثیر نمی باشد. با این تفاسیر شما را برای خرید اسید سولفوریک به مرجع کیمیا تهران اسید معرفی می کنیم. در ادامه دلایل این انتخاب را بررسی کرده ایم.

فروش اسید سولفوریک

سایت کیمیا تهران اسید که از تولید کنندگان بزرگ مواد شیمیایی است، اقدام به فروش اسید سولفوریک کرده است. این سایت از تولید کنندگان قدرتمند مواد شیمیایی است که کلیه محصولات آن از کیفیت عالی برخوردارند. فروش اسید سولفوریک در این مرجع در شرایط ایمن صورت می گیرد. به دلیل اینکه برای نگه داری و جابجایی محصولات خود از نیروهای کار آموزش دیده بهره گرفته است. این نیروها با خطرات حمل و نقل و نگه داری نادرست اسید سولفوریک آشنا بوده و با رعایت کلیه نکات ایمنی، مانع از ایجاد کوچکترین خطری برای شما می شوند. هم چنین فروش اسید سولفوریک در این مرجع با کیفیتی بی نظیر در حال انجام است. نه تنها اسید سولفوریک، بلکه همه محصولات کیمیا تهران اسید، با کیفیت بالا و هم چنین قیمت مناسب عرضه می شوند.

قیمت اسید سولفوریک فله

یکی از مهم ترین فاکتورهای خرید یک محصول قیمت آن می باشد. قیمت اسید سولفوریک فله در کیمیا تهران اسید به نسبت دیگر مراکزی که این ماده را به فروش می رسانند، پایین تر است. علت این مساله حذف واسطه ها در مسیر رساندن جنس به مشتری می باشد. کیمیا تهران اسید با فروش مستقیم محصولات خود، قیمت تمام شده و نهایی جنس را پایین آورده است و در عین حال چیزی از کیفیت محصول نکاسته است. قیمت اسید سولفوریک فله در کیمیا تهران اسید را می توانید از کارشناسان بخش بازرگانی جویا شوید و یا از طریق صفحه فروش محصول اسید سولفوریک اقدام نمایید.

اسید سولفوریک 98 درصد یعنی چه

اسید سولفوریک که آن را با فرمول شیمیایی H2SO4 می شناسند، یکی از قوی ترین اسید هایی است که در صنایع شیمیایی از آن بهره گرفته می شود. این اسید را دارای نام های دیگری چون جوهر گوگرد و هیدروژن سولفات می باشد و مایعی بی رنگ و به شدت خورنده است. غلظت های مختلفی برای این اسید وجود دارد که از جمله آن می توان به اسید سولفوریک 98 درصد، 50 درصد و 35 درصد اشاره کرد. اما اسید سولفوریک 98 درصد یعنی چه ؟ در پاسخ باید گفت که این خلوص که بالاترین درجه خلوص برای این اسید است، به معنای آن است که در 100 گرم محلول حاوی این اسید، 98 گرم اسید سولفوریک وجود دارد. این خلوص بالا سبب شده تا در بخش های مختلفی از صنعت شاهد استفاده از این اسید باشیم. اما اسید سولفوریک 98 درصد را از کجا باید تهیه کرد که هم از کیفیت آن مطمئن باشیم و هم از نگه داری و انبارش اسیدی قوی چون این اسید، اطمینان حاصل کنیم. در ادامه راهنمایی های موثری در این زمینه ارائه شده است.

خطرات اسید سولفوریک

اگر از مصرف کنندگان این اسید هستید، لازم است با خطرات اسید سولفوریک که حین کار و یا حتی حمل و نقل آن ممکن است بروز کند، آشنا شوید. این اسید قوی، به شدت خورنده می باشد و در تماس با بافت، می تواند سبب سوختگی های شدید شود. هم چنین بخارات آن سمی بوده و می تواند برای دستگاه تنفسی مشکل جدی ایجاد کند. از دیگر خطرات اسید سولفوریک، باید به نحوه نگه داری و حمل و نقل آن اشاره کرد. ظروفی که این اسید قوی در آن نگه داری می شود، باید غیر قابل زنگ زدن باشد و امکان نشت اسید به بیرون را نداشته باشد. هم چنین جنس مخزن نگه داری اسید سولفوریک 98 درصد باید از فولاد مقاوم به زنگ و اسید باشد. محیط کار با این ماده باید دارای تهویه  مناسب و هم چنین دوش های شست و شوی چشم و بدن باشد.

خرید اسید سولفوریک 98 درصد صنعتی

با توجه به حساسیتی که این ماده دارد، نمی توان برای خرید آن به هر مرکزی اعتماد کرد. خرید اسید سولفوریک 98 درصد صنعتی باید از مراجع معتبر صورت گیرد که کلیه نکات ایمنی را رعایت می کنند. شما می توانید با اطمینان خاطر خرید اسید سولفوریک 98 درصد صنعتی را به مجموعه کیمیا تهران اسید بسپارید. این مرکز خوش نام سالهاست که در زمینه فروش اسید سولفوریک و سایر مواد شیمیایی فعالیت می کند و می تواند به بهترین شکل پاسخ گوی نیاز شما باشد. شیوه نگه داری اسید سولفوریک، حمل و نقل و انبارش آن در این مرکز به ایمن ترین شکل ممکن در حال انجام است. شما می توانید برای خرید اسید سولفوریک 98 درصد صنعتی با کارشناسان فروش این مجموعه تماس حاصل کرده و اقدام به خرید نمایید.

قیمت عمده اسید سولفوریک

کیمیا تهران اسید این افتخار را دارد که خود تولید و عرضه کننده مواد و محصولات شیمیایی باشد. این گفته به آن معناست که در فرآیند فروش اسید سولفوریک، واسطه ای در میان نیست. بنابران قیمت عمده اسید سولفوریک به طور محسوسی پایین تر از سایر مراکز خواهد بود. شما می توانید برای اطلاع از قیمت عمده اسید سولفوریک و قیمت تک فروش آن، با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و  از قیمت به روز آن مطلع شوید. کیمیا تهران اسید، عرضه کننده ارزان ترین محصولات شیمیایی با کیفیت بالاست.