روش تولید اسید فسفریک
روش تولید اسید فسفریک

انواع روش تولید اسید فسفریک 

روش تر (wet process)

در اثر اضافه کردن سولفوریک اسید روی فسفات کلسیم به دست می آید : در این روش کانی های فسفات را با اسید سولفوریک ترکیب می کنند ، علاوه بر تولید اسید فسفریک و برخی فسفات ها که ترکیبات اصلی هستند ، سایر ترکیبات (CACO3CAF2) هم تولید می شوند، از طرف دیگر واکنش هایی که در آن با از بین رفتن سولفوریک اسید ، ترکیباتی تولید می شود که از نظر تجاری کم اهمیت هستند ، یون های مزاحمی تولید شده و باعث آلودگی مخلوط ها می شوند.

روش حرارتی ( خشک )

این روش شامل احتراق فسفر و هیدراسیون P4O10 می باشد. مخلوط فسفر مایع و هوا به محفظه احتراق که شبیه برج است تزریق شده و با انجام واکنش اکسیداسیون فسفر ، تولید می شود. جنس محفظه احتراق نوعی فولاد مخصوص است که با H3PO4 غیر فعال شده است. P4O10 را ، واحد شستشو به اسیدفسفریک رقیق تبدیل کرده و به عنوان افشان در پایین آوردن دمای برج اول استفاده می شود.

برای استعلام قیمت اسید فسفریک  و خرید اسید فسفریک  با کارشناسان تهران اسید در ارتباط باشید.

روش تولید در ایران :

در ایران از اثر اسید سولفوریک بر کانی های آپاتیتی اسید فسفریک تولید می شود. از آنجا که فسفر و آرسنیک در یک گروه جدول شیمیایی قرار دارند و در طبیعت نیز به احتمال زیاد در کانی های مختلف با هم وجود دارند و فقط در درصد خلوص آنها اختلاف می باشد. چنانچه می دانید آرسنیک از عناصر سمی و کشنده به شمار می آید و وجود آن در کانی های آپاتیتی که اسید فسفریک از آنها تهیه می شود و غالبا در صنایع خوراک دام و بهداشتی مصرف می گردد خطری مهم محسوب می گردد. البته روش های تولید اسید فسفریک مثل احتراق فسفر خالص این مشکل را حل نموده اما قیمت تمام شده بسیار بالاتر از بهره گیری از کانی های آپاتیتی است. فلوئور یکی دیگر از موادی است که سمیت دارند و جز لاینفک کانی های آپاتیتی است.